Visst har vi kunder!

Jag hittade ett intressant inlägg på bloggen ”Kommunchef” som görs av kommunchefen i Katrineholm, Mattias Jansson: Är en medborgare en kund?

Jag framförde i en kommentar följande åsikter om kundbegreppet i VA-branchen:

Som VA-chef betraktar jag dem som har kommunalt vatten som kunder. Klart att de är det!

Mattias frågade då:

– ”Men det finns ju ingen valfrihet för VA-kunden?”

Jag svarade:

– ”Jo, jag vet. VA-verksamheten är ett så kallat naturligt monopol och de flesta av våra kunder har inga rimliga val annat än att vara anslutna till vårt system.”

Och jag utvecklade mina tankar ytterligare och skrev att jag ändå tycker att kundbegreppet är naturligt och det används ofta i VA-branschen. Kanske beror det på att vi så tydligt levererar en vara där kunden betalar i förhållande till levererad mängd och att de vattentjänster som vi i övrigt utför (avledning och rening av avlopp) också ger en direkt kundnytta.

Vi har också i branschen en lång tradition av att mäta kundnöjdhet med enkäter. Min vision för VA-enheten innehåller också kundbegreppet. ”Jag vill att vi ska bli världens bästa leverantör av vattentjänster mätt som kundnöjdhet.”

Dit har vi en bit kvar. Till att börja med kan vi sikta på att bli bäst i Sverige. Men når vi dit har vi nog inte långt kvar. Vi har bra vattentjänster i Sverige till bra priser. Men så har vi – i ärlighetens namn – också ovanligt goda förutsättningar. Men vi i den svenska VA-branschen får inte slå oss till ro utan sträva mot ständiga förbättringar. Inte minst mot bakgrund av det som hänt i Östersund och Skellefteå.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

