Vad har en VA-chef på #SSWC att göra?

Jag började med Twitter för några månader sedan. Av nyfikenhet. Jag ville lära mig vad det är för något och hur det funkar. Vi läser ju om Twitter överallt i media.

Eftersom jag bor i Karlshamn, Blekinge har jag läst om SSWC (Sweden Social Web Camp) tidigare år. I lokalpressen men också på bloggar. Utan att känna att jag tillhörde målgruppen ”internetnördar”.

Men när jag nu i torsdags såg i mitt Twitterflöde hur många av dem jag följer där som var på väg till Tjärö kände jag mig plötsligt sugen på att själv delta. Twittrade detta till bl.a. @arrenas som tyckte att jag skulle hänga på. Först tvekade jag, eftersom jag visste att det var slutsålt. Men kollade att Tjärö var öppet för allmänheten som vanligt och bestämde mig för att åka ut på vinst och förlust.

Tog med mig några broschyrer om kommunen och åkte till Järnavik där jag hade turen att träffa  @arrenas  och @frebro. Det visade sig att @NPXOvation fått ett återbud på grund av sjukdom och plötsligt hade jag en biljett att låna över dagen!

Jag deltog i tre seminarier: ”Offentlig sektor som plattform – eller hur bra blev det egentligen med PSI-lagen?”, ”Från bloggpost till bok – vägar att gå och vägen jag gick” samt ”Listor och ranking i sociala medier”.

Vad hade jag då som VA-chef att lära av mitt deltagande ute på Tjärö?

För det första: Det här är nog inte rätt målgrupp för broschyrer? Var det någon därute som läste något i någon av broschyrerna om Karlshamns kommun? Svårt att veta naturligtvis eftersom jag inte stod och hängde över bunten jag tog med ut men det kändes inte som att det var någon strykande åtgång… Det här är inte heller rätt målgrupp för budskap av typen ”en tweet får max innehålla 140 tecken”. Jag ska inte nämna här vilken föredragshållare som började på den nivån, men det var i alla fall ingen av dem som höll i någon av de tre ovan nämnda sessionerna.

För det andra: Twittereliten är människor som alla andra. Och de ser verkligen mer ut som ”nördar” än som ”elit” när de ute på Tjärö helt rätt är klädda i frilutfskläder med stövlar och allt!

För det tredje: Smart att skriva stolpar i mobilen när man ska hålla föredrag snarare än att ha dem i en laptop. Ger mycket bättre kontakt med publiken då man kan hålla mobilen precis som ett litet anteckningsblock. Det lärde jag mig genom att studera @Jocke när han höll föredrag vilket dessutom lärde mig ett par andra retoriska knep . (Hur man tar sig vidare när man håller på att fastna i en allt för långdragen tvist om definitioner utan att avfärda meningsmotståndare. Något i stil med: ”Kan vi ta med oss att det kan finnas olika sätt att definiera vad vi menar med ordet ”inflytande” i den fortsatta diskussionen?”  Jag gillade också hur han använde handuppräckning för att få kotakt med publiken.)

För det fjärde: Precis som på Twitter och nästan överallt annars så är det herrarna som för och damerna som följer även när twittereliten samlas. Som huvudregel, alltså. Självklart finns det en och annan dam som för och en och annan herre som följer också.

För det femte: Jag blev väldigt nyficken på boken ”LUCK” av @JohanLange. Den ska jag helt klart beställa så snart jag läst ”Chef kan du vara själv” av @klaraadolphson.

För det sjätte: Att vara aktiv på sociala media är inte meningslöst. Samma Johan Lange skrev en gång den till synes meningslösa frasen ”Pustar ut” på en statusrad. Det ledde till en dialog somi sin tur resulterade i en verksamhet som idag står för halva omsättningen i hans företag. Dialog leder till saker.

För det sjunde: Det finns en PSI-lag. Kan vara bra att känna till. Och det var onekligen intressant att höra ”internetnördarnas” uppfattning om svenska myndigheter.

Och sist men inte minst: Jag fick ansikten, röster och namn till flera twittrare som jag följer. Som till exempel Fotosöndags @Maja_Larsson. Dessutom hittade jag nya att följa.

Några råd till Karlshamns kommun och SSWC inför kommande år

Jag tycker att kommunen borde överväga att gå in som direkt sponsor till nästa år. Inte bara indirekt genom Netport. Kommunen kan förbereda genom att utse några att vara aktiva på Twitter. Gärna till exempel Ulrika som näringslivschef och den nya infochefen när hon/han tillträtt. Dessa kan på Twitter följa dem som deltog i årets evenemang för att sedan delta på SSWC och gärna hålla i någon session nästa år. Gärna tillsammans med Netports XOVATION.

Vidare tycker jag att SSWC bör möjliggöra för fler intresserade från Karlshamn och Blekinge i övrigt att besöka arrangemanget under några timmar. Erbjuda biljetter för seminarier plus lunch under fredag och/eller lördag.

Slutligen: Ett stort tack till  Petra Arrenäs ( @arrenas) och XOVATION (@NPXOvation) för att jag fick chansen att delta!

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Vad har en VA-chef på #SSWC att göra?

  1. Pingback: Material från SSWC 2011 « Jan Viderén

  2. Kul att du kom ut till ön, att du gillade och att du har en bra ambition för nästa år. Vi ses då, om inte förr!

    Kan passa på att tipsa om http://niftybean.com/main/ispeechcards för att hantera sina stolpar i telefonen.

  3. Hej!

    Kul att läsa din blogg! Skulle vara roligt om du hörde av dig, kanske på Facebook? Vi delar nog en del gemensamma intressen tror jag 🙂
    Du hittar mig på Facebook, twitter, samt på min blogg, blev full i skratt när jag såg att vi hade samma tema 🙂
    http://www.sannahenningsson.se

    Hoppas vi hörs!
    Sanna

  4. Pingback: Så kanske SSWC kan bli ännu bättre – Ping

  5. Gillar att läsa allas vinklar och upplevelser av samma sak så här efteråt. Det var mitt första år också och jag blev på många sätt tagen med storm. 🙂

Kommentera

